Συνήγορος του Πολίτη: Προβληματική η χορήγηση αγροτικών επιδοτήσεων – Αποκαλυπτικό πόρισμα

Δυσλειτουργίες και ελλείψεις στη φόρμα υποβολής αιτήσεων της Ενιαίας Αίτησης Ενίσχυσης (δηλώσεις ΟΣΔΕ) αλλά και γενικότερα προβλήματα στις διαδικασίες χορήγησης των αγροτικών επιδοτήσεων κατά τα έτη 2022 και 2023 καταγράφονται σε πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη.

Μάλιστα, με στόχο την καταγραφή των γενικότερων προβλημάτων που παρουσιάστηκαν κατά τη μετάβαση των Ενιαίων Αιτήσεων Ενίσχυσης στο κυβερνητικό νέφος και τη λειτουργικότητα της νέας εφαρμογής της Ενιαίας Αίτησης Ενίσχυσης, κλιμάκιο του Συνηγόρου του Πολίτη επισκέφθηκε Αγροτικούς Συνεταιρισμούς και Ενώσεις στην Κεντρική Μακεδονία.

Είχαν προηγηθεί αναφορές πολιτών, που περιήλθαν στον Συνήγορο του Πολίτη, οι οποίοι διαμαρτύρονταν για καθυστερήσεις στην καταβολή της Ενιαίας Αίτησης Ενίσχυσης του 2022 μετά από αιτήσεις μεταβίβασης δικαιωμάτων, απουσία ενημέρωσης για τους λόγους περικοπής πληρωμών, απόρριψη αιτήματος για κατανομή δικαιωμάτων από το εθνικό απόθεμα κ.ο.κ.

Προβλήματα στις διαδικασίες χορήγησης των αγροτικών επιδοτήσεων κατά τα έτη 2022 και 2023 καταγράφονται σε πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη

Οι εκπρόσωποι των ενώσεων περιέγραψαν στην Αρχή κατάσταση αποδιοργάνωσης του συστήματος και αναφέρθηκαν σε παντελή έλλειψη υποστήριξης τόσο σε επίπεδο μηχανογραφικών εφαρμογών όσο και διοικητικών διαδικασιών.

Τα 12+1 προβλήματα
Σε 13 σημεία, που περιλαμβάνονται σε πόρισμα που απηύθυνε στον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, η Αρχή κατέγραψε τα θέματα που της εξέθεσαν οι εκπρόσωποι των παραγωγών και υπέβαλε προτάσεις για την αποφυγή παρομοίων εμπλοκών κατά τα επόμενα έτη ενίσχυσης.

Ειδικότερα, τα ζητήματα που αναπτύχθηκαν και αναλύθηκαν από τους εκπροσώπους των παραγωγών περιλαμβάνουν:

1. Πλημμελής διεξαγωγή προκαταρκτικών διασταυρωτικών ελέγχων.

2. Πρόβλημα με την υποβολή Διοικητικών πράξεων

3. Απουσία Τεχνικής υποστήριξης

4. Εσφαλμένη εικόνα Δικαιωμάτων έτους 2022 κατά την υποβολή των Ενιαίων Αιτήσεων Ενίσχυσης

5. Καθυστερήσεις στις πληρωμές μεταβιβάσεων

6. Προβλήματα στην οριστικοποίηση των αιτήσεων

7. Καθυστέρηση της έναρξης υποβολής δηλώσεων

8. Καθυστέρηση στην έκδοση εγκυκλίων

9. Εξισωτική αποζημίωση

10. Συνδεδεμένες ενισχύσεις

11. Επιλογή τεχνικού συμβούλου

12. Συνεργασία με τον ΟΠΕΚΕΠΕ

13. Διακριτική μεταχείριση ενώσεων που συνεργάζονται με συγκεκριμένο τεχνικό σύμβουλο

Οι ιδιώτες
«Οι αρμοδιότητες που αναθέτει επί σειρά ετών ο ΟΠΕΚΕΠΕ σε ιδιώτες αναδόχους δεν περιορίζονται στην παροχή λογισμικού υποβολής ενιαίας αίτησης ενίσχυσης, και την υποστήριξη σε τεχνολογικά θέματα. Περιλαμβάνουν καθήκοντα διοικητικής φύσης ως αναπόσπαστο τμήμα της διαδικασίας καταβολής επιδοτήσεων σε ανταπόκριση σχετικών αιτημάτων των παραγωγών. Σε αυτά τα καθήκοντα περιλαμβάνονται η διεξαγωγή διασταυρωτικών ελέγχων, η διόρθωση σφαλμάτων μέσω διοικητικών πράξεων αλλά και η πληροφόρηση αναφορικά με διοικητικές διαδικασίες», επισημαίνεται στο πόρισμα.

Τονίζεται δε, ότι η ανάθεση αυτή βάσει όσων προεκτέθηκαν φαίνεται να έχει ως αποτέλεσμα την εξάρτηση της διαδικασίας καταβολής επιδοτήσεων από την εταιρία – τεχνικό σύμβουλο και κατά συνέπεια, την αποδυνάμωση του ΟΠΕΚΕΠΕ ο οποίος όπως αποδείχτηκε αδυνατεί να επιτελέσει πλήρως το έργο του χωρίς τη συνδρομή του ιδιώτη αναδόχου.

«Παρά την προσπάθεια για ενίσχυση του θεσμικού ρόλου του ΟΠΕΚΕΠΕ με την ενσωμάτωση της ενιαίας αίτησης ενίσχυσης στο κυβερνητικό νέφος, ο κομβικός ρόλος των ιδιωτικών εταιριών στην διαδικασία καταβολής ενισχύσεων, φαίνεται να συνεχίζεται καθώς η ανάπτυξη και προσαρμογή των απαιτούμενων Πληροφοριακών Συστημάτων και διασυνδέσεων που θα υποστηρίξουν την ΚΑΠ 2023-2027, ανατέθηκε σε σύμπραξη εταιριών πληροφορικής», σημειώνεται.

Δείτε αναλυτικά το πόρισμα ΕΔΩ