Σχολεία: Έτσι θα γίνει η επιστροφή στα θρανία – Τι πρέπει να ξέρουν μαθητές και γονείς

 

Πλησιάζει η μέρα που θα ανοίξουν και πάλι τα σχολεία για να υποδεχθούν μαθητές, μετά την αναστολή λειτουργίας τους λόγω της πανδημίας του κορονοϊού.

Τη Δευτέρα 11 Μαΐου επιστρέφουν στα θρανία οι μαθητές της Γ’ Λυκείου.

Θα είναι οι πρώτοι που θα γυρίσουν στο σχολείο, για να ακολουθήσουν την επόμενη Δευτέρα, οι μαθητές των δύο άλλων τάξεων του Λυκείου και αυτοί του Γυμνασίου.

Υπενθυμίζεται ότι τα Δημοτικά σχολεία θα παραμείνουν σε αναστολή λειτουργίας έως και την 1η Ιουνίου. Μέχρι τότε θα επανεξεταστεί το ενδεχόμενο να ανοίξουν.

 Τι πρέπει να ξέρουν μαθητές και γονείς

Η καθημερινότητα των μαθητών αλλάζει δραστικά από τη Δευτέρα. Απλές συνήθειες όπως το να δανείζεις ένα στιλό στο συμμαθητή σου (σ.σ.: που πλέον προτείνεται η αποτροπή τέτοιας ενέργειας) μέχρι τον τρόπο που οι μαθητές θα βγαίνουν για διάλειμμα στο προαύλιο δεν θα θυμίζουν την κατάσταση προ κορονοϊού. Η εκπαιδευτική κοινότητα γίνεται κοινωνός της προσπάθειας, με τους καθηγητές να επιφορτίζονται με το καθήκον να είναι σε επιφυλακή για την υγεία των μαθητών, τις απουσίες στην τάξη και για οποιαδήποτε ύποπτη κατάσταση που μπορεί να υποδηλώνει ότι εμφανίστηκε κάποιο κρούσμα εντός της τάξης.

Διευθυντές και καθηγητές καλούνται μέχρι την Παρασκευή να ενημερωθούν για τη νέα κατάσταση που θα επικρατεί στα σχολεία, να προσαρμόσουν τις τάξεις με τρόπο ώστε να τηρούνται οι αποστάσεις ασφαλείας μεταξύ των μαθητών, να προσαρμόσουν το ωρολόγιο πρόγραμμα στην εκ περιτροπής διδασκαλία, καθώς και να προετοιμάσουν ένα σχέδιο διδασκαλίας που να περιλαμβάνει και πρόγραμμα μελέτης για τις μέρες που οι μαθητές θα μένουν στο σπίτι.

Σήμερα, προγραμματίζεται τηλεδιάσκεψη εκπροσώπων των περιφερειακών διευθυντών και των διευθυντών Εκπαίδευσης με μέλη της Επιτροπής του ΕΟΔΥ ώστε να λυθούν τυχόν απορίες και να δοθούν γενικές οδηγίες με στόχο την πληρέστερη ενημέρωση της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Τη Δευτέρα 11 Μαΐου, οι μαθητές της Γ’ Λυκείου θα βρεθούν πίσω στις τάξεις τους. Τα τμήματα των περίπου 30 παιδιών θα χωριστούν στα δύο, τα μαθήματα θα γίνονται μέρα παρά μέρα, ενώ πλέον στο σχολείο τα αντισηπτικά θα είναι απαραίτητο προϊόν για καθηγητές και μαθητές. Η πρώτη εβδομάδα θα είναι ένα σημαντικό κρας τεστ, με το οποίο το υπουργείο Παιδείας ευελπιστεί ότι θα φέρει τη σχολική κοινότητα προ των νέων ευθυνών της απέναντι στην απειλή του κορονοϊού. Περίπου 100.000 μαθητές θα βρεθούν στα θρανία τη Δευτέρα, ενώ από τις 18 Μαΐου οι τάξεις θα γεμίσουν με 500.000 παιδιά. Το υπουργείο Παιδείας έχει προβλέψει το ενδεχόμενο κάποιος μαθητής ή μέλος της οικογένειάς του να νοσεί και γι’ αυτές τις περιπτώσεις προβλέπεται ο μαθητής να απουσιάζει από την τάξη και να παρακολουθεί μαθήματα εξ αποστάσεως. Οι απουσίες θα καταγράφονται αλλά θα επικρατεί ένα πιο ευέλικτο πλαίσιο δικαιολόγησής τους.

Με πολυσέλιδες οδηγίες που απευθύνονται σε μαθητές, εκπαιδευτικούς, διευθυντές και γονείς, υπουργείο Παιδείας και ΕΟΔΥ επιχειρούν να παρουσιάσουν με τον πιο παραστατικό τρόπο τη νέα πραγματικότητα στη σχολική καθημερινότητα. Οι έφηβοι θα πρέπει να αλλάξουν τις συνήθειές τους, οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να συμβάλουν στην ψυχολογική υποστήριξη των μαθητών, οι οποίοι έχουν βιώσει πρωτόγνωρες καταστάσεις και ορισμένοι εξ αυτών σε ένα μήνα περίπου θα κληθούν να δώσουν τις πιο κρίσιμες εξετάσεις για το μέλλον τους, τις Πανελλαδικές.

ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ

– Διάλειμμα: Με υπομονή θα πρέπει να εξοπλιστούν οι μαθητές, καθώς πλέον θα πρέπει να βγαίνουν με σειρά και κρατώντας τις απαραίτητες αποστάσεις από τους συμμαθητές τους στον προαύλιο χώρο. Οι μαθητές προτείνεται να μιλάνε με τους συμμαθητές τους, ωστόσο θα πρέπει να αποφεύγουν τη στενή επαφή μαζί τους όχι μόνο στο διάλειμμα, αλλά ακόμα και στις σκάλες και στους υπόλοιπους χώρους του σχολείου.

– Χρήση αντισηπτικού: Οι μαθητές θα πρέπει να φροντίζουν σε τακτά χρονικά διαστήματα την υγιεινή των χεριών τους κάνοντας χρήση αντισηπτικού, με το οποίο έχουν εξοπλιστεί όλα τα σχολεία. Στην περίπτωση που ο μαθητής δεν βρίσκει αντισηπτικό, θα πρέπει να απευθυνθεί στον καθηγητή για να ζητήσει. Επίσης μπορεί, εναλλακτικά, να πλύνει τα χέρια του στη βρύση με νερό και σαπούνι. Μέχρι τότε θα πρέπει να αποφύγει να ακουμπάει το πρόσωπό του, να πιάνει τα προσωπικά του αντικείμενα και να ακουμπάει τους άλλους.

– Εναρξη μαθήματος: Οι μαθητές θα μπαίνουν με σειρά στην τάξη για να καθίσουν στα θρανία τους, τα οποία θα έχουν μεταξύ τους απόσταση 1,5 μέτρο. Ο μαθητής, αφού κάτσει στο θρανίο, προτείνεται να καθαρίσει τα χέρια του και στη συνέχεια το θρανίο του. Οι τάξεις θα αερίζονται φυσικά.

– Σχέσεις με συμμαθητές: Η καθημερινότητα αλλάζει για τους μαθητές, κι ακόμα και μία απλή κίνηση, όπως το να δανείσει κάποιος το στιλό του σε ένα συμμαθητή του, δεν θα είναι πια όπως την έχουμε συνηθίσει. Οι σχετικές οδηγίες προτείνουν να αποφεύγουν οι μαθητές να δανείζουν προσωπικά τους αντικείμενα και ο καθένας να έχει φροντίσει να έχει μαζί του όλα τα απαραίτητα για το μάθημά του. Αποφεύγεται να δανειζόμαστε γόμες, μολύβια, τετράδια, χαρτιά, ενώ στην περίπτωση που υπάρχει ανάγκη να γίνει, θα πρέπει να καθαρίζεται το εν λόγω αντικείμενο και στη συνέχεια ο μαθητής να καθαρίζει τα χέρια του

– Αλλαγές στη διδασκαλία μαθημάτων: Η «φύση» της διδασκαλίας αλλάζει και προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα. Στο μάθημα της φυσικής αγωγής δεν χρησιμοποιούμε αντικείμενα με τα οποία έρχονται σε επαφή πολλά άτομα και δεν πραγματοποιούμε ασκήσεις που απαιτούν στενή επαφή. Ειδικά, το πρακτικό μάθημα Εργαστηρίων Πληροφορικής πραγματοποιείται με κάλυψη των πληκτρολογίων με μεμβράνη οικιακής χρήσεως, η οποία αφαιρείται με την εναλλαγή κάθε χρήστη. Συνιστάται η χρήση αλκοολούχου αντισηπτικού διαλύματος πριν και μετά την είσοδο στην αίθουσα, ώστε να τηρείται η σωστή υγιεινή των χεριών. Ο εξοπλισμός που χρησιμοποιείται από πολλούς χρήστες θα πρέπει να καθαρίζεται συχνά και οι χρήστες μετά από κάθε επαφή να πλένουν καλά τα χέρια τους.

Επαγρύπνηση μαθητή: Ο έφηβος που πηγαίνει στο σχολείο καλείται να είναι ιδιαίτερα προσεκτικός και να βρίσκεται σε συνεχή επαγρύπνηση για την υγεία του. Στην περίπτωση που ένα πρωί ξυπνήσει και δεν αισθάνεται καλά, θα πρέπει αμέσως να ενημερώσει τους γονείς του, το γιατρό, αλλά και το σχολείο. Θα πρέπει να θερμομετρηθεί και στη συνέχεια να παραμείνει σπίτι του και να παρακολουθεί την υγεία του.

Οδηγίες ΕΟΔΥ και υπουργείου Παδείας

Εν τω μεταξύ, ΕΟΔΥ και υπουργείο Παιδείας έδωσαν τις απαραίτητες οδηγίες για τα όσα πρέπει να προσέχουν μαθητές και γονείς κατά την επιστροφή στα σχολεία, ώστε να προστατευθούν τα παιδιά αλλά και οι συμμαθητές από τον κορονοϊό και να τηρούνται όλα τα απαραίτητα μέτρα.

Όλες οι εκπαιδευτικές δομές έχουν λάβει τα απαραίτητα μέτρα για την ομαλή λειτουργία των σχολικών μονάδων.

Δείτε αναλυτικά τις οδηγίες για μαθητές και γονείς:

Οδηγίες για τους μαθητές:

  • Λίστα με όσα δεν πρέπει να ξεχνάς: Προστάτευσε τον εαυτό σου και το σχολείο σου.
  • Να βήχεις ή να φτερνίζεσαι στον αγκώνα σου ή σε χαρτομάντιλο, το οποίο θα πετάς αμέσως σε κάδο απορριμμάτων.
  • Να μην βάζεις τα χέρια σου στο στόμα, στη μύτη ή στα μάτια σου.
  • Να πλένεις συχνά τα χέρια σου με σαπούνι και νερό για τουλάχιστον 20 δευτερόλεπτα, ειδικά πριν τη λήψη φαγητού και μετά τη χρήση της τουαλέτας. Αν δεν υπάρχει σαπούνι και νερό, μπορείς να χρησιμοποιήσεις αλκοολούχο αντισηπτικό διάλυμα.
  • Να μην ανταλλάσσεις αντικείμενα (όπως στυλό, μολύβι, γόμα, κινητό τηλέφωνο, χαρτονομίσματα, κέρματα κλπ) με τους συμμαθητές σου.
  • Να κρατάς απόσταση 1,5 μ. με τους συμμαθητές σου μέσα στην τάξη και στους άλλους χώρους του σχολείου, καθώς και με τους φίλους και γνωστούς σου έξω από το σχολείο.
  • Σε περίπτωση που εμφανίσεις πυρετό, βήχα ή δυσκολία στην αναπνοή να ενημερώσεις άμεσα τους γονείς/κηδεμόνες σου ή τον καθηγητή σου και να μείνεις σπίτι μέχρι να νιώσεις τελείως καλά.

Οδηγίες για τους γονείς και τους κηδεμόνες:

  • Προστατέψτε το παιδί σας, την οικογένειά σας και το σχολείο.
  • Ενθαρρύνετε τα παιδιά να ακολουθούν τις οδηγίες του ΕΟΔΥ που είναι αναρτημένες στο σχολείο και να εφαρμόζουν τα μέτρα υγιεινής:
  • Να αποφεύγουν τη στενή επαφή με άτομα που παρουσιάζουν συμπτώματα του ιού και να κρατούν αποστάσεις από τους ηλικιωμένους ή τα ευάλωτα άτομα της οικογένειας.
  • Να βήχουν και να φτερνίζονται στον αγκώνα τους ή σε ένα χαρτομάντιλο το οποίο θα πετούν αμέσως σε κάδο απορριμμάτων.
  • Να πλένουν συχνά τα χέρια τους με σαπούνι και νερό για τουλάχιστον 20 δευτερόλεπτα ειδικά πριν τη λήψη φαγητού και μετά τη χρήση της τουαλέτας.
  • Κρατήστε τα παιδιά στο σπίτι αν νιώθουν άρρωστα, επικοινωνήστε άμεσα με γιατρό της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, κατά προτίμηση με γιατρό που παρακολουθεί συστηματικά τα παιδιά, και ενημερώστε το σχολείο.
  • Αποθαρρύνετε τα παιδιά να συνωστίζονται σε κλειστούς χώρους με πολλά άτομα.

Ο Σωτήρης Τσιόδρας για τη μάσκα στα σχολεία

Συμπληρωματικό μέτρο προστασίας, που πρέπει να χρησιμοποιείται σωστά, χαρακτήρισε την υφασμάτινη μάσκα ο καθηγητής λοιμωξιολογίας και εκπρόσωπος του υπουργείου Υγείας για τον κορονοϊό, Σωτήρης Τσιόδρας κατά την ενημέρωση για την πορεία του ιού στη χώρα μας

Ο κ. Τσιόδρας επανήλθε απαντώντας σε σχετική ερώτηση στο θέμα για τις υφασμάτινες μάσκες και την επικινδυνότητα που ενδεχομένως κρύβουν τονίζοντας ότι αν η χρήση της είναι σωστή, μπορεί να βοηθήσει σύμφωνα με διεθνείς παρατηρήσεις 15-20% στον περιορισμό της διασποράς του ιού.

Ωστόσο παραδέχτηκε ότι υπάρχει αυξημένος κίνδυνος διασποράς του ιού αν δεν χρησιμοποιούνται σωστά. «Αν την αλλάζεις όταν αποκτήσει υγρασία, αν την πιάνεις από μπροστά από το πρόσωπο, αν τη βγάζεις με λάθος τρόπο και δεν απολυμαίνεις τα χέρια σου με το αντισηπτικό ή με καλό πλύσιμο, ναι χρειάζεται προσοχή. Ναι, η μάσκα είναι συμπληρωματικό μέσο» κατέληξε εκτιμώντας ότι η μάσκα θα βοηθήσει αν χρησιμοποιηθεί σωστά. «Είναι ένα θέμα που συνεχίζουμε να το παρακολουθούμε» είπε ο κ. Τσιόδρας.

Αναφερόμενος και στη χρήση μάσκας στο σχολείο και απαντώντας σε ερώτηση που είχε να κάνει με τα φαινόμενα bullying που θα μπορούσαν να παρατηρηθούν μεταξύ μαθητών, είπε ότι σε καμία περίπτωση η επιτροπή δεν θέλει να λειτουργήσει αρνητικά και να γίνει αφορμή για bullying η χρήση της μάσκας στο σχολείο.

«Ζητήσαμε την προαιρετική χρήση μάσκας στα σχολικά λεωφορεία και όχι στο περιβάλλον του σχολείου για να προστατευτούν οι συνοδοί των παιδιών και οι οδηγοί των λεωφορείων» επισήμανε ο Σ. Τσιόδρας.

«Αλλά θα επαναφέρουμε το ζήτημα στην Επιτροπή ώστε να αποφασίσουμε για το σοβαρό αυτό ενδεχόμενο που τίθεται μέσω του ερωτήματος αυτού», σημείωσε ο κ. Τσιόδρας.

 

 

madata.gr