Μητσοτάκης: Όλοι φταίμε όμως η τραγωδία έγινε με εμάς στο τιμόνι της χώρας

Για τα μέτρα που θα πάρει η κυβέρνηση για την ανακούφιση των οικογενειών των θυμάτων της σιδηροδρομικής τραγωδίας τοποθετήθηκε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στο υπουργικό συμβούλιο που είναι σε εξέλιξη, καθώς και για τις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για την εγκατάσταση σύγχρονων συστημάτων ασφαλείας για να μην υπάρξει ξανά δυστύχημα όπως αυτό στα Τέμπη.

«Η σημερινή συνεδρίαση διεξάγεται στη σκιά της τραγωδίας των Τεμπών και της εθνικής οδύνης που ακόμη διαρκεί. Θέλω να εκφράσω για ακόμη μια φορά τη δημόσια συγγνώμη στο όνομα όλων όσοι κυβέρνησαν τη χώρα τα τελευταία χρόνια», είπε ο πρωθυπουργός.

«Αναλαμβάνω την ευθύνη, δεν θέλουμε και δεν πρέπει να κρυφτούμε πίσω από μια σειρά ανθρώπινων σφαλμάτων», σημείωσε.

«Αν το έργο της τηλεδιοίκησης είχε ολοκληρωθεί, θα ήταν πρακτικά αδύνατον να συμβεί αυτό το δυστύχημα. Δυστυχώς, δεν προλάβαμε να το εγκαταστήσουμε πριν συμβεί το κακό», τόνισε.

«Όλοι φταίμε»
«Όλοι φταίμε», είπε ο πρωθυπουργός.

«Όμως, η τραγωδία έγινε με εμάς στο τιμόνι της χώρας», τόνισε. «Δεν μπορώ να γυρίσω τον χρόνο πίσω», πρόσθεσε.

Στη συνέχεια υποσχέθηκε απόλυτη διαφάνεια στην έρευνα και ότι θα υπάρξει αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου με κέντρο την ασφάλεια.

«Τα τρένα μας όπως είπε ο αρμόδιος υπουργός θα πρέπει να αρχίσουν το συντομότερο δυνατόν με τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια, θα έχουμε δύο σταθμάρχες σε κάθε βάρδια. Αυστηροποιούμε το νομικό πλαίσιο για τις καταστροφές και τις κλοπές στο σιδηροδρομικό δίκτυο», πρόσθεσε.

Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε και στις διαδηλώσεις των τελευταίων ημερών. «Οι νέοι που διαμαρτύρονται με ευπρέπεια έχουν κάθε δίκιο», είπε, ανάμεσα σε άλλα.

Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε ακόμα στους «εργατοπατέρες» και στο «προβληματικό» κράτος, το οποίο τόνισε ότι θα αλλάξει ή «τώρα ή ποτέ» για να γίνει πράξη αυτό που άκουσε στη Λάρισα μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία «ποτέ ξανά».

Αναλυτικά η τοποθέτηση του Μητσοτάκη
Αγαπητοί συνάδελφοι, η σημερινή μας συνεδρίαση διεξάγεται στη σκιά της τραγωδίας των Τεμπών και της εθνικής οδύνης που ακόμα διαρκεί.

Και οι σκέψεις μας είναι πρώτα και πάνω απ’ όλα στις οικογένειες των θυμάτων, γι’ αυτό και θα επαναλάβω τη δημόσια συγνώμη μου στο όνομα όλων όσοι κυβέρνησαν τη χώρα εδώ και χρόνια, αλλά κυρίως προσωπικά.

Αναλαμβάνω κατά συνέπεια την ευθύνη. Και δεν μπορούμε, δεν θέλουμε, δεν πρέπει να κρυφτούμε πίσω από μία σειρά ανθρώπινων σφαλμάτων.

Θα ξαναπώ αυτό το οποίο ήδη έχω γράψει: αν το έργο της τηλεδιοίκησης είχε ολοκληρωθεί αυτό το δυστύχημα θα ήταν πρακτικά αδύνατον να είχε συμβεί. Και η τεχνολογία θα μας είχε βοηθήσει για να αποτρέψουμε το αδιανόητο: για αρκετά χιλιόμετρα δύο τρένα να κινούνται στην ίδια γραμμή σε πορεία σύγκρουσης.

Το γεγονός ότι αυτό το ψηφιακό σύστημα ελέγχου, το έργο της τηλεδιοίκησης, θα λειτουργεί σε λίγους μήνες από τώρα, δεν αποτελεί δικαιολογία, κάνει και τον προσωπικό μου πόνο ακόμα μεγαλύτερο, καθώς δεν προφτάσαμε να το εγκαταστήσουμε πριν συμβεί το κακό.

Το τελευταίο το οποίο με ενδιαφέρει αυτή τη στιγμή είναι να μπούμε σε μία στείρα αντιπαράθεση για το ποιος φταίει. Απαντώ: όλοι φταίμε και ας το ομολογήσουμε με θάρρος. Από κυβερνήσεις και διοικήσεις που επί χρόνια κατάντησαν ένα κρίσιμο έργο «γιοφύρι της Άρτας», μέχρι κάποιες συντεχνίες που ταυτόχρονα εμπόδιζαν κάθε αξιολόγηση του προσωπικού των τρένων μας.

Τον επιμερισμό των ευθυνών θα τον κάνει η Δικαιοσύνη, γρήγορα και στον ανώτατο δυνατό βαθμό. Όμως η τραγωδία έγινε με εμάς στο τιμόνι της χώρας. Δεν μπορώ να γυρίσω τον χρόνο πίσω, μπορώ όμως να εγγυηθώ στους Έλληνες και στις Ελληνίδες δύο απλά πράγματα:

Πρώτον απόλυτη, επαναλαμβάνω, απόλυτη διαφάνεια στην έρευνα, ώστε να εντοπιστούν τα σφάλματα και να κριθούν δίκαια όσοι εμπλέκονται.

Και δεύτερον, δρομολόγηση άμεσων πρωτοβουλιών για τη βελτίωση της προβληματικής κατάστασης στους σιδηροδρόμους μας, σε επίπεδο και μέσων τεχνολογίας αλλά και διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού.

Προσωπικά ακούγοντας τους διαλόγους, τους επίμαχους διαλόγους το βράδυ του δυστυχήματος, αισθάνθηκα αυτό που πιστεύω ότι αισθανθήκατε κι εσείς και αισθάνθηκαν όλες οι Ελληνίδες και όλοι οι Έλληνες: οργή αλλά και ντροπή.

Έχω όμως μία υποχρέωση να μετατρέψω αυτά τα συναισθήματά μου σε δημιουργική δράση. Και αυτό άλλωστε υποσχέθηκα και στην κυρία Ιωάννα Βούλγαρη στην κηδεία του μονάκριβου γιου της, του Σπύρου. Και αυτό θα κάνω, αυτό θα κάνουμε όλοι μαζί.

Ξεκινώ λοιπόν παρουσιάζοντας το πλαίσιο των παρεμβάσεών μας. Με προτεραιότητα πάντα την στήριξη των συγγενών των θυμάτων, την οικονομική στήριξη αλλά και την ηθική και την ψυχολογική στήριξη. Σχετικές ανακοινώσεις θα γίνουν άμεσα και με την διακριτικότητα που αυτό απαιτεί.

Στο μεταξύ τα τρένα μας, όπως είπε και ο αρμόδιος Υπουργός, θα πρέπει να αρχίσουν και πάλι να κινούνται το συντομότερο δυνατό, με τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια.

Θα έχουμε πλέον δύο σταθμάρχες σε κάθε βάρδια, εάν χρειαστεί βραχυπρόθεσμα θα πρέπει να περιορίσουμε και το μεταφορικό έργο. Είναι μία προσπάθεια στην οποία είμαι σίγουρος ότι θα έχουμε στο πλευρό μας και όλους τους εργαζόμενους.

Ταυτόχρονα, αυστηροποιούμε άμεσα το νομικό πλαίσιο για τις καταστροφές και τις κλοπές στο δίκτυο. Ήδη προγραμματισμένες προσλήψεις του τακτικού προσωπικού δρομολογούνται άμεσα και προσωπικά θα κινήσω γη και ουρανό ώστε το έργο της τηλεδιοίκησης να ολοκληρωθεί το συντομότερο.

Έχω ήδη επικοινωνήσει προσωπικά με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Alstom στη Γαλλία. Την επόμενη εβδομάδα θα είμαστε θέση να ανακοινώσουμε συγκεκριμένα και δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα. Μέχρι το τέλος του καλοκαιριού το έργο αυτό θα έχει τελειώσει.

Συναντήθηκα χθες, σε μία μακρά και πολύ διαφωτιστική συζήτηση, με του ειδικούς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την πλήρη αναδιοργάνωση των σιδηροδρόμων μας.

Είναι το προβληματικό κράτος το οποίο σας ζητώ να ανατρέψουμε και θα το ανατρέψουμε, σε όποιον τομέα και αυτό εκδηλώνεται, όσα εμπόδια και αν συναντήσουμε.

Μόνο έτσι, και κλείνω με αυτό, το δραματικό αίτημα «ποτέ ξανά» που ακούστηκε στη Λάρισα, θα μετατραπεί σε μία δυναμική απόφαση: «Τώρα ή ποτέ». Τώρα ή ποτέ για την αναγέννηση ολόκληρης της χώρας.

Και η δική μας απάντηση είναι τώρα, και μάλιστα προσπαθώντας περισσότερο και με μεγαλύτερο πείσμα. Πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά, ξεκινώντας άμεσα.

madata.gr