Εντός του 2024 ξεκινούν τα τμήματα ΒΟΑΚ από Χερσόνησο έως Άγ. Νικόλαο

Ξεκίνησαν οι διαδικασίες για την ωρίμανση της υλοποίησης του τμήματος του ΒΟΑΚ από τα Χανιά έως τη Χερσόνησο. Σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, πέρασαν από το πρώτο στάδιο της τελικής φάσης του διαγωνισμού και τα τρία σχήματα καθώς πληρούν τα κριτήρια στα δικαιολογητικά έγγραφα.Το κρίσιμο ζήτημα είναι πως οι διαδικασίες που απαιτούνται να γίνουν θα διαρκέσουν αρκετά και το έργο εκτιμάται πως θα μπορεί να ξεκινήσει εντός του 2025.Να θυμίσουμε πως το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη που είναι ΣΔΙΤ υπογράφηκε τον Μάιο και το Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος πέρυσι με ανάδοχο την εταιρεία ΑΚΤΩΡ.

Αυτό πρακτικά σημαίνει πως σε σχέση με τον ΒΟΑΚ, μετά τον επόμενο μήνα θα έχουμε το θέμα των απαλλοτριώσεων να προχωρεί για το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, το οποίο θα μπορεί να ξεκινήσει ουσιαστικά στο πρώτο τρίμηνο του 2024 να εκτελείται, αν όλα εξελιχθούν κανονικά, δεδομένου ότι έχει ήδη δημιουργηθεί το εργοτάξιο κι έχει εγκατασταθεί ο εργολάβος.

Δεν είναι ακόμα γνωστό, αν οι εργασίες ξεκινήσουν από τον επαρχιακό δρόμο (παλιό οδικό δίκτυο) για να μπορεί να εκτραπεί από εκεί η κυκλοφορία ή αν θα ξεκινήσουν όλες οι εργασίες στο νέο τμήμα και θα χρησιμοποιηθεί ο παλιός εθνικός ως οδός κίνησης για μια τουλάχιστον κατεύθυνση.

Εντός του 2024, εκτιμάται πως θα στηθεί εργοτάξιο και στο τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη και μάλιστα δεν αποκλείεται να περιλαμβάνονται οι πρόδρομες εργασίες που συνδέουν τα δύο τμήματα. Γενικά και στα δύο τμήματα αυτά οι χωματουργικές εργασίες θεωρούνται καθοριστικές για την συνέχεια. Ειδικά για το τμήμα από τη Χερσόνησο μέχρι τη Νεάπολη θα πρέπει να αναμένουμε την έναρξη του εντός του 2024.

Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να θεωρήσουμε δεδομένο πως όλα τα παραπάνω έργα συνδέονται, μαζί και με το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι αφού οι εργολήπτριες εταιρείες που έχουν αναδειχθεί στα έργα αυτά – ειδικά η ΓΕΚ Τέρνα – ήρθαν για να μείνουν στην Κρήτη και θα εκτελέσουν την δεκαετία που διανύουμε όλα τα μεγάλα έργα υποδομής του νησιού.

Όσα απαιτούνται για το Χανιά – Χερσόνησος

Το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ είναι μήκους 157,5 χλμ. Ένα πολύ σημαντικό δεδομένο είναι πως προβλέπεται η κατασκευή 34 χλμ. σηράγγων και για τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας, δηλαδή αναλογικά 17 χλμ. ανά κατεύθυνση.

Σε ό,τι αφορά το μεγαλύτερο τμήμα του ΒΟΑΚ, το επόμενο βήμα είναι πλέον η ολοκλήρωση και βαθμολόγηση των τεχνικών προσφορών που όμως δεν είναι κρίσιμης σημασίας για την ανάδειξη του αναδόχου-παραχωρησιούχου. Το τελικό και πιο κρίσιμο βήμα είναι η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών που θα κρίνει ποιο από τα τρία σχήματα θα πρωτεύσει στο μεγάλο τμήμα του ΒΟΑΚ από τα δυτικά.

Σύμφωνα με την εμπειρία που υπάρχει από προηγούμενους διαγωνισμούς, αυτό θα απαιτήσει κάποιους μήνες. Στη συνέχεια θα ανακηρυχθεί ο προσωρινός ανάδοχος και εφόσον δεν έχουμε δικαστικές διαμάχες, θα ξεκινήσει η προσυμβατική περίοδος με την συγγραφή της σύμβασης παραχώρησης, την έγκριση της από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Επόμενο στάδιο θα είναι η κύρωση της από τη Βουλή των Ελλήνων, αφού θα γίνει νόμος του κράτους και τελικά η υπογραφή της.

Συνολικά με βάση τα δεδομένα και τους χρόνους που απαιτούνται μπουλντόζες πιθανότατα θα δούμε από το 2025. Αυτό γιατί και όταν υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης θα χρειαστούν αρκετοί μήνες για να ξεκινήσουν τα έργα μιας και θα απαιτηθεί από τον παραχωρησιούχο να εκπονήσει τις απαραίτητες μελέτες ενώ το Δημόσιο θα πρέπει να παραδώσει τις απαραίτητες εκτάσεις για να ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής.