Κίνηση: 111 ώρες χαμένες στην κίνηση – Δυσοίωνες οι εκτιμήσεις για την επόμενη 5ετία
Σοκαριστικά είναι τα στοιχεία για την κίνηση στους δρόμους της χώρας, με τους οδηγούς να χάνουν ολοένα και περισσότερες ώρες πίσω από το τιμόνι. Σύμφωνα με μελέτες που παρουσιάστηκαν στο 8ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών – ITC 2025, μόνο στην Αθήνα το 2024 κάθε οδηγός έχασε 111 ώρες στην κίνηση, ενώ για να διανύσει μια απόσταση 10 χιλιομέτρων χρειαζόταν περίπου 30 λεπτά.
Στη Θεσσαλονίκη, η εικόνα δεν είναι καλύτερη: το 2024 οι οδηγοί έχασαν κατά μέσο όρο 80 ώρες, με τον χρόνο διαδρομής στα 23 λεπτά ανά 10 χλμ. – από 53 ώρες το 2023, αύξηση που αποδίδεται στα έργα για το Fly Over.
Εκρηκτική αύξηση οχημάτων
Κάθε χρόνο στους δρόμους της Αττικής προστίθενται περίπου 120.000 νέα οχήματα. Αυτό σημαίνει ότι μέσα σε μία δεκαετία το οδικό δίκτυο θα επιβαρυνθεί με επιπλέον 1 εκατ. οχήματα.
Ο σύμβουλος οδικής ασφάλειας της Περιφέρειας Αττικής, Κωνσταντίνος Μαρκουίζος (Ιαβέρης), τόνισε πως η κατάσταση απαιτεί άμεση δράση, επισημαίνοντας την ανάγκη δημιουργίας ενιαίου φορέα για τη διαχείριση του κυκλοφοριακού.
Η επόμενη πενταετία
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Θανάσης Τσιάνος, ανέφερε ότι στην επόμενη πενταετία οι μετακινήσεις στην Αττική αναμένεται να αυξηθούν κατά 16% – 20%. Αν δεν απορροφηθεί μέρος αυτής της κίνησης από τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ), τότε οι καθυστερήσεις θα είναι «σημαντικά μεγαλύτερες από τις σημερινές».
Ήδη στην Αττική Οδό, από το 2023 έως σήμερα, ο κυκλοφοριακός φόρτος έχει αυξηθεί κατά 9,5%, ενώ στον Κηφισό χάνονται κάθε χρόνο εκατομμύρια ώρες, με την οικονομική ζημία να φτάνει τα 80-90 εκατ. ευρώ ετησίως.
Οι λύσεις που προτείνονται
Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι:
Χρειάζεται σχέδιο διαχείρισης συμφόρησης, με επικαιροποίηση προγραμμάτων σηματοδότησης που σε κάποιους κόμβους δεν έχουν αλλάξει εδώ και 25 χρόνια.
Να εξεταστεί η αλλαγή του Δακτυλίου, η εφαρμογή ωραρίου τροφοδοσίας και περιορισμοί στη διέλευση φορτηγών σε ώρες αιχμής.
Να αξιοποιηθούν ελεύθεροι χώροι για τη δημιουργία χώρων στάθμευσης μετεπιβίβασης.
Να ενισχυθεί η αστυνόμευση της παράνομης στάθμευσης.
Παράλληλα, η αναβάθμιση των ΜΜΜ θεωρείται μονόδρομος: μικρότερες αναμονές, καλύτερη διασύνδεση με σταθμούς μετεπιβίβασης, χώροι στάθμευσης ποδηλάτων και βελτιώσεις για πεζούς μπορούν να κάνουν τη διαφορά, ώστε οι οδηγοί να αφήσουν το Ι.Χ. τους.

